Recenze muzikálu Tajemství

9. května 2011 v 10:21 | Péťule
"Na otázce 'kdo je autorem nejlepšího českého muzikálu' by ještě nedávno kdekdo vyhořel. Tedy konkrétně do tohoto čtvrtka, kdy byla na programu pražského Kalichu premiéra Tajemství. Daniel Landa jím odstartoval novou éru muzikálu v Česku. Trumfů, kterými Landa elegantně převálcoval dosavadní domácí produkce, má Tajemství několik…. Je obdivuhodné, jak se Daniel Landa vyrovnal s propojením odlišných světů i časových rovin. Tajemství je stavebnicí, kde vše logicky zapadá a žádná součástka nechybí. Muzikál, vlastně příběh velké lásky, nezdržují zbytečnosti, má unikátní atmosféru a velmi napínavý děj. A nečekané dvojí vyústění, které všechny dosavadní činy ozáří novým pohledem. Přestože tu hraje svoji roli magie a mystika, díky autorově základní myšlence vše stojí na reálném základě." Mladá fronta DNES
"Melodie muzikálu se mohou zdát někdy až moc jednoduché, ale zato chytlavé a snadno zapamatovatelné. Hned úvodní píseň zpívaná u táboráku zaujme jak svou melodií, tak při pozornějším poslechu hlavně textem. Ten vyjadřuje základní myšlenku celého díla a jisté poselství. A tato skladba je hlavním motivem, který se jako nit proplétá celým dějem, aby vše v závěru objasnila. Mráz po zádech Vám bude běhat nejen při zuřivém tangu nebo sborových scénách." Musicalnet

"Jednotlivé výkony nebyly špatné vzhledem k tomu, že se od protagonistů požadovaly kvality stejnou měrou pěvecké jako herecké. Lucie Vondráčková zahrála Elišku přesně… Martin Dejdar v záporné roli dokázal být překvapivě přesvědčivý." Hospodářské noviny
"Landa píše úsporné dialogy i jednoduché, srozumitelné texty a účinné, chlapácky úderné, lyricky křehké i uhrančivě působivé melodie. Texty, zdánlivě naivní, však netahají za uši banalitou, hudba… má tah, proměnlivost a gradaci." Lidové noviny
"Landa však neskládá jen obrazy, ale také odkazy a poselství. Skrze své hrdiny chce nebo se snaží porozumět životu i činům, které jej ovlivňují. Zavdává příčiny k přemýšlení svým postavám a dokáže je přenést na diváky. Je v tom další síla Tajemství, o které se jiným inscenacím může jenom zdát. Ostatně proto je Landův text i libým příspěvkem naší novodobé divadelní dramatiky. (Hudba) kopíruje fakt, že se Landa právě nachází na autorském vrcholu. Většina skladeb má jeho typický rukopis jednoduchých, ale silných a snadno zapamatovatelných melodií a textů… některé překvapují melodickou barevností. Landa dokáže hřmotným doprovodem gradovat písně k chorálovému finále, při němž běhá mráz po zádech, ale dokáže si i brnkat vtíravou melodii u táboráku nebo rozehrát tango s pekelným nádechem. Často také hudbou podkresluje činoherní scény - podtrhuje tak všudypřítomnou atmosféru napětí." Mladá fronta DNES
"Tahouny premiéry byli elegantní a citlivá Lucie Vondráčková v roli Elišky, přímočarý Henrich Šiška coby soused i Tomáš Trapl jako Martin. Herecky byl příjemný Filip Blažek coby Jan a přesvědčivě záporný Martin Dejdar jako Temný." Právo
"Muzikál příjemně překvapil, svojí neotřelou látkou, (v rámci možností) původním příběhem a kvalitní Landovou hudbou osloví široké publikum." iHned
"Povedlo se i obsazení, v jehož čele stojí Lucie Vondráčková… Ani další herci a zpěváci nejsou pozadu - třeba Linda Finková, která už svůj talent dokázala v Landově muzikálovém debutu Krysař, záporná role Temného svědčí Martinu Dejdarovi. Partnerem Vondráčkové byl na premiéře Henrich Šiška a působil jako milé překvapení, zatímco Lucia Šoralová po triumfu v Miss Saigon jako přesvědčivá jistota." Mladá fronta DNES
"Největší předností je fakt, že jde o původní dílo, které neopisuje téma a neživí se na časem prověřených předlohách. Pracuje se živou hudbou, a to je velký klad. Další plus zaznamenává díky nasazení jak autora, tak interpretů. Až trojí alternace hlavních postav je vzácně vyrovnaná a po obroušení premiérových hran velmi slibná." Lidové noviny
"Týmu kolem Daniela Landy se podařilo připravit muzikál, který nešokuje, leč zajímá. Třeba i tím, že jej provází živý orchestr. Kromě toho bude čile diskutovaný. Dobrá práce." Právo
"Dan Landa… Tajemstvím pomohl českému muzikálovému divadlu k dobrému jménu. Vytvořil napínavý a dojemný příběh o lásce, cestuje časem, kouzlí, převtěluje se, ale vše s velkou obratností divákům vysvětlí. Najal skvělé herce a vytvořil hudbu, která se neoposlouchá. Kéž by každé tajemství skrývalo takové potěšení." Mladá fronta DNES
"Příběh se vyvíjí zajímavě a divák, který se nenechá zaskočit překotným skokem od hledání kamarádky k tisíc let staré legendě, si jistě užije napětí. Vše vyvrcholí zajímavou pointou, která zpětně vrhá děj celého díla do jiného světla." iDnes
"Nespornou hvězdou Tajemství je Lucie Vondráčková - zcela přirozená v herecké akci… a suverénní pěvecky… Uspokojivé je i obsazení dalších rolí - Filip Blažek jako váhavý Jan, Lucia Šoralová coby důvěřivá Anežka, Martin Dejdar v ďábelských variacích Temného a další, vesměs velmi dobří zpěváci, kteří zároveň slušně hrají. Nápaditá scéna Václava Mikuleho podporuje Landův záměr kombinovat mystiku s ryzí realitou." Lidové noviny

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.